Werken jij en je medewerkers dezelfde kant op?

Situatie

Ondernemers kunnen er niet vanuit gaan dat medewerkers automatisch volgen. Hoe kun je er nu voor zorgen dat medewerkers weten wat je wil en het hoe en waarom begrijpen? Het antwoord is kort en krachtig: communiceer!

De tijden waarin de baas de baas was, zijn al lang vervlogen. Sociologen stellen dat er sprake is van een gezagscrisis. Als een ondernemer tegen zijn medewerker zegt “ik ben de baas ”, krijgt hij als antwoord “nou en?”. Uitspraken als “de beslissing van de directie is het startpunt van een nieuwe discussie” geven aan dat de gezagsverhouding veranderd is. Medewerkers accepteren niet zomaar elke beslissing van de ondernemer, maar vragen waarom hij/zij dat wil en willen uitleg.
Iedereen herkent wel de ondernemer, die zojuist is teruggekeerd van een inspireerde bijeenkomst van een of andere positivo, op de zaak aankomt en roept tegen het voltallig personeel: ik ga het allemaal anders aanpakken. De kans is groot dat er dan een doodse stilte heerst en dat hij vragende blikken ziet. Als de storm is overgewaaid, gaat men weer over tot de orde van de dag.

Maar hoe krijgt de ondernemer dan de briljante ideeën die hij/zij in het weekend bedacht heeft erdoor? Gezagsverhoudingen blijven bestaan, maar je kunt het niet meer afdwingen. De ondernemer komt hiermee in een spagaat. Doordrukken of terugtrekken met als gevolg ontevreden ondernemers en medewerkers.

Verschillende fasen

De wijze waarop ondernemers met hun medewerkers communiceren hangt voor een deel af van de fase waarin de onderneming zich bevindt.

  1. Groeifase:  
    Het bedrijf groeit sterk. Met een klein team van toegewijde mensen vecht de ondernemer om een marktpositie de verkrijgen. Ondernemer en team ondersteunen en motiveren elkaar. Er is dagelijks communicatie. Successen worden gevierd en bij tegenslag heb je steun aan elkaar. Work hard, Play hard. Iedereen weet wat er gebeurd. Veel ondernemers denken nog weleens terug aan deze tijd.Maar het bedrijf blijft groeien, nieuwe mensen komen binnen en dan beginnen de problemen.
  2. De overgangsfase:
    Het gaat nog steeds goed met het bedrijf en de groei zit er stevig in. Nieuwe mensen komen het bedrijf binnen. Er komt een MT! Er komt structuur! Het bedrijf wordt geprofessionaliseerd. Onvermijdelijk wordt de afstand tussen ondernemer en medewerkers groter. De originele bezetting raakt gefrustreerd, omdat de nieuwe hoger opgeleide mensen komen vertellen wat ze allemaal verkeerd doen en hoe het beter moet. De ondernemer bespreekt zijn ideeën op zijn best met en in het MT en dan volgt de gefilterde uitvoering. De communicatie hapert.  Dé “armen en benen ”weten niet meer wat het “hoofd ”wil.
  3. De consolidatie/ neergangsfase
    De onderneming vertoont nauwelijks groei in omzet, maar wel in winst. Pogingen om nieuwe klanten en producten te krijgen, worden nauwelijks ondernomen of mislukken. De ondernemer sukkelt een beetje in en gaat zich met andere dingen bezighouden. In feite loopt het bedrijf op de automatische piloot. Er is geen stress en de medewerkers zijn tevreden. Communicatie geschiedt via het jaarlijkse personeelsfeest en iedereen vindt het prima. Totdat….

Het is duidelijk dat de grootste uitdagingen zich tijdens de overgang van de groeifase naar de consolidatiefase voordoen. Eerst is er direct en dagelijks contact. Dan komt er een periode waarin de vloer geen idee meer heeft wat de ondernemer nu wil. Het gevolg is dat ze dan maar wat doen en de ondernemer nog ontevredener wordt over de kwaliteit van zijn mensen.

Hoe kun je dit nu voorkomen?

Weten je medewerkers waar jij naartoe wilt?

Weten je medewerkers waar jij naartoe wilt?

Wil jij weten hoe je deze problemen kunt voorkomen en hoe je ervoor moet zorgen dat jij en je medewerkers dezelfde kant op werken? Of hoe je onder andere de afstand tussen jou en je medewerkers zo klein mogelijk kan houden, hoe je het Samen Succesvoller gevoel creëert, en hoe je je boodschap in de vorm van de missie, visie, kernwaarden en strategie moet overbrengen naar je medewerkers? Kortom, wil jij meer weten over dit onderwerp? Maandag 14 november 2016 om 17.30 uur te Eersel geeft ervaringsdeskundige en internationaal manager Frans Vogels een presentatie hierover vol met praktische tips.

Je kunt je inschrijven voor de bijeenkomst door een e-mail te sturen naar aanmelden@hkbrabant.nl onder vermelding van je naam, bedrijf en telefoonnummer. Je kunt je ook hieronder via het formulier aanmelden. Let op: er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus reageer snel!

Meer informatie over de succesreeks en overige presentaties is te vinden op www.hoofdkantoorbrabant.nl/succesreeks

 

Deel dit bericht
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn