Of je nu wel een fan bent van Trump of niet, niemand kan ontkennen dat hij een fenomeen is. Begonnen als een vastgoedhandelaar en eigenaar van hotels, golf resorts en casino’s, is hij tot verrassing van iedereen President van de Verenigde Staten geworden. Hij heeft dus iets goed gedaan in het leven. Maar wat is nu precies zijn strategie en tactiek? Waarom is hij zo succesvol en wat kunnen ondernemers ervan leren en wat juist niet? ‘

We hebben de 10 meest waanzinnige lessen die we van Trump kunnen leren voor jullie op een rijtje gezet.

 

#1 Doorzetten

Talloze keren failliet gegaan, weer opgebouwd, beschimpt, belachelijk gemaakt, als clown en pias neergezet, gehaat door een meerderheid van het Amerikaanse volk en de rest van de wereld en toch de machtigste man op aarde geworden. Failliet gaan en mislukte projecten zijn geen schande. Probeer ervan te leren en ga door. Doorzetten is onderdeel van het succes. Gaat het niet linksom, dan gaat het rechtsom.

 

#2 Persoonlijkheid

Volgens prof. Manfred Kets de Vries vertoont wereldwijd ongeveer 20% van alle CEO’s narcistisch of zelfs psychopathisch gedrag. Psychologen geven aan dat Trump duidelijk dit gedrag vertoont. Narcistisch gedrag herken je onder meer aan de volgende karakter trekken: graag bewonderd worden, kunnen manipuleren, veel energie hebben, achterdochtig zijn, niet alleen kunnen zijn, graag je zin willen krijgen, charmant en tegelijkertijd keihard kunnen zijn, regels op eigen wijze toepassen, niet tegen kritiek kunnen, nooit excuses aanbieden, de schuld altijd bij een ander leggen, bluffen, alternatieve feiten gebruiken, enz. Zie ik hier al een paar Trumpjes opstaan? Het moge duidelijk zijn dat een beetje narcistisch gedrag ondernemers helpt om succes te krijgen. Daarnaast moeten we niet vergeten dat Trump een Amerikaan is. Amerikanen streven meer naar succes dan de gemiddelde Nederlander, houden van competitie en hebben veel meer een winnaarsmentaliteit. Bij een compromis zijn er twee verliezers. Er moet dus een duidelijke winnaar zijn en een duidelijke verliezer. Een sterke persoonlijkheid is belangrijk, elke ondernemer zal een aantal trekjes van Trump hebben en heeft hier waarschijnlijk een deel van zijn succes aan te danken.

 

#3 Zorg dat je vaak in het nieuws komt, met een simpele en korte boodschap

In de afgelopen verkiezingscampagne heeft Trump door het krachtig inzetten van een multi-mediacampagne, die vooral gevoerd werd op sociale media, in de traditionele media, zoals kranten, radio en tv, voor meer dan $ 6 miljard aan free publicity gegenereerd. Hillary Clinton, de perslieveling, heeft niet alleen $ 1 miljard meer uitgeven, maar ook nog eens $ 3 miljard minder free publicity gekregen. Wie zei ook al weer dat het hebben van een grote mond niets oplevert? Trump’s gedachte lijkt te zijn: het kan me niet schelen hoe ze over me praten, als ze maar over me praten. Zorg ervoor dat je in het nieuws komt met nieuws, bewaar je beste geheim niet, maar deel je succes met anderen en doe dit op een simpele en duidelijke manier.

 

#4 Wees kort, krachtig en consistent

De Tweets van Trump zijn legendarisch. Altijd weer weet hij verrassend uit de hoek te komen. Honderden journalisten en lobbyisten zijn de hele dag bezig om zijn boodschappen te analyseren. Wat bedoelt hij nu weer, wat zegt hij werkelijk of wat moeten we ermee? Volgens mij is dit onnodig: hij zegt wat hij doet en doet wat hij zegt. Make America great again. Hij zegt het altijd, tijdens iedere speech en bijeenkomst. En hij handelt ernaar.

 

#5 Ken je concurrent

Trump kent zijn tegenstanders en de mensen met wie hij een deal wil sluiten. Hij kent hun zwakke en sterke punten en weet het nodige vuil uit het verleden op te duiken. Hij kent de strategie van zijn concurrenten, en weet er gebruik van te maken. Niet altijd even aangenaam, maar wel effectief.

 

#6 Ken je klant en stem daar je boodschap op af

Je kunt niet op iedere bruiloft dansen. Je moet dus keuzes maken. Trump heeft die keuze gemaakt. Hij kent zijn doelgroep van haver tot gort. Hij stemt zijn gedrag en boodschap eropaf. Hij is volks als hij volks moet zijn en deftig als hij deftig moet zijn. Hij plaatst gouden kranen in zijn hotels, omdat hij weet dat zijn doelgroep dat geweldig vindt. Hij noemt al zijn hotels, casino’s en nog veel meer Trump Tower, Hotel, Casino enz., omdat hij weet dat zijn klanten dat leuk vinden. Trump is een merk dat door zijn doelgroep wordt gewaardeerd. En degenen die niet tot zijn doelgroep behoren, zijn volgens hem volslagen idioot, Fake news, en linkse elite.

Kent u uw doelgroep ook zo goed? Weet u precies wat uw klant wil en stemt u daar uw aanbod op af?

 

#7 Onderhandel stevig

In business, you don’t get what you deserve, but what you negotiate. Trump vind zichzelf een geweldige dealmaker. Onderhandelt keihard en soms niet altijd even fair. Bedreigt, chanteert, is charmant en ook gemeen. Alles wordt uit de kast gehaald om de deal te sluiten en als winnaar uit de strijd te komen.

In Nederland wordt dat gedrag niet altijd even gewaardeerd, maar wees eens eerlijk; heeft u zelf weleens het gevoel dat uw klant u de prijs dicteert, en dat uw leverancier hetzelfde doet? Een cursus onderhandelen zou voor veel ondernemers goed zijn.

 

#8 Denk groot, handel nog groter

Trump denkt en doet groot. Zijn gebouwen, hotels en casino’s zijn groter, luxueuzer en protseriger dan je je kunt voorstellen. Make America Great Again. Veel (startende) ondernemers huren of kopen een kleine bedrijfsruimte om goedkoop uit te zijn. Grote klanten lopen dan je deur voorbij, want dat kantoor van jou stelt in hun ogen niets voor. Het is goed om jezelf groter voor te doen dan je bent. Anderen kijken dan tegen je op. Je moet het dan natuurlijk wel waarmaken, anders ben je al snel voer voor de roddelaars onder ons.

 

#9 Wees loyaal naar je mensen

Trump is zeer loyaal naar zijn mensen, maar alleen naar die mensen die loyaal tegenover hem zijn. Afvallers vallen ook echt af. Die bestaan niet meer. De loyale mensen krijgen van hem het volste vertrouwen en krijgen alle kansen om het waar te maken. Maar zodra er één misstap gemaakt wordt, is Trump keihard en is zijn loyaliteit in één klap van de aardbodem verdwenen. Als ondernemer moet je loyaal zijn naar je klanten, leveranciers, personeel etc. Hierin moet je ook echt loyaal zijn en af en toe een foutje vergeven. Totdat het echt niet meer kan, omdat het bijvoorbeeld te ver gaat of je bedrijf hiervoor te groot gegroeid is.

Hoe gaat u met uw medewerkers om? Ziet u ze als kostenpost of maakt u zoveel mogelijk gebruik van hun kennis en ervaring? En hoe trouw bent u aan uw medewerkers en zij aan u?

 

#10 Om echt succesvol te worden moet u rekening houden met alle stakeholders!!

Doet Trump dan alles goed? Dat zou ik niet zomaar zeggen. Als President is hij tot nu toe niet echt effectief. Hij zegt veel, doet veel, maar uiteindelijk is het resultaat niet zo geweldig als Trump zelf aangeeft. Hij probeert zijn tegenstanders belachelijk te maken, hij probeert de aandacht van zich af te leiden als de druk erg groot wordt; “of ik contacten met de Russen heb? Totale onzin! Fake news! Je moet eens naar Hillary kijken wat die allemaal uithaalt”.

Trump begrijpt nog niet helemaal hoe het Congress en de Senaat werkt. Hij begrijpt nog niet dat er mensen zijn met veel macht, die het niet eens met hem zijn. In zijn eigen bedrijf kan hij beslissen wat hij wil. Hij komt er snel achter dat hij moet onderhandelen om zijn zin te krijgen. Hij vindt zichzelf een super dealmaker. Dat moet hij dan maar laten zien.

 

Ook in uw eigen bedrijf kunt u niet alles zelf beslissen. Om echt effectief te zijn, moet u rekening houden met uw medewerkers, klanten, leveranciers, pressie groepen, overheden, belastingdienst , UWV, vakbonden etc. etc. en dat brengt mij tot les # 10:

#10 Om echt succesvol te worden moet u rekening houden met alle stakeholders!!

 

Deel dit bericht
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn