Stap 4

Zorg dat je weet hoe je bedrijf in te richten om je ambitie te realiseren

Je kunt je commerciële doelstellingen alleen waarmaken als je interne bedrijfsprocessen op orde zijn.

Wat zijn dan je interne bedrijfsprocessen? Dit zijn alle interne processen die ervoor zorgen dat je goederen of diensten geproduceerd worden en uiteindelijk aan de klant geleverd worden.

Is je inkoop en toelevering goed georganiseerd? De beste leveranciers zijn de leveranciers die je weinig kosten. Dit hoeven niet de leveranciers te zijn die de laagste prijzen aanbieden.

Zitten de werkwijzen en procedures ook bij jou en je medewerkers “in het hoofd”? Wat gebeurt er dan als een dergelijke medewerker vertrekt of naar een andere afdeling gaat? Het is verstandig om belangrijke contacten, werkwijzen en procedures vast te leggen en regelmatig (zeker één keer per jaar) na te gaan om te zien of ze nog van kracht zijn.

Klantmanagement is één van de belangrijkste processen binnen een bedrijf. En toch wordt daar in het MKB licht over gedacht. Maar zelfs voor kleinere bedrijven is klantmanagement redelijk eenvoudig te organiseren. Het vraagt alleen een gestructureerde aanpak. Binnen klantmanagement worden vier aparte fases onderscheiden: de selectiefase, de acquisitiefase, de beheerfase en ontwikkelingsfase. Succesvolle bedrijven sturen expliciet op deze fases.

Vier tips voor klantmanagement:

  • Tip 1: beoordeel maandelijks het aantal offertes dat je bedrijf maakt en het percentage orders dat gescoord wordt. Hoeveel orders heeft jouw bedrijf nodig en hoeveel offertes moeten daarvoor gemaakt worden?
  • Tip 2: selecteert je je klanten bewust of maakt het je niet uit? Duidelijke keuzes zullen er toe leiden dat je klanten beter zien waarom ze voor jouw producten kiezen.
  • Tip 3: ga na hoeveel tijd verkopers echt bezig zijn met verkoop en hoeveel met randzaken. Hoe kun je die tijd effectiever inzetten?
  • Tip 4: maak een gestructureerd klant ontwikkelplan waardoor je op vastgestelde tijdstippen je klantenbestand checkt en dus maatregelen kunt nemen waar dat nodig is.

Wilt u als ondernemer groeien of wilt u uw bedrijf laten groeien o.a. door een goede visie? Wij helpen graag ondernemers. Een van onze manieren daarvoor is de HKB Koffieanalyse. Dit adviesgesprek is speciaal bedoeld voor ondernemers die vrijblijvend en zonder kosten willen ervaren wat wij voor hen kunnen betekenen. Klik op de button voor meer informatie.

< Stap 3                Stap 5 >