Enkel je bedrijf en je product kennen is niet meer voldoende: haal meer resultaat uit je verkoopproces!

Alle ondernemingen en ondernemers verkopen. Hoe kom je tenslotte anders aan omzet? Echter is verkoop vaak een proces waar bijna geen grip op is. De verkoper kent uw bedrijf en vooral het product/ dienst natuurlijk als de beste… maar is deze kennis voldoende? Wat is er nog meer nodig om de verkoopresultaten te laten stijgen?

In de meeste MKB-bedrijven kunnen er hogere prestaties geleverd worden door een ‘salesfabriek’ in te richten. Dit is een proces met een duidelijk product: orders! In een veranderende markt wordt de machine niet gelijk afgeschaft, maar wordt er voortdurend gekeken of de machine bijgesteld kan worden.

Een goed georganiseerd salesproces leidt tot een overzichtelijke organisatie. Hierdoor krijg je een verkoopproces wat makkelijker is om te managen, een duidelijkere verdeling van verantwoordelijkheden en een heldere rolverdeling.

De verkoper is een belangrijk onderdeel in dit proces; het verschil tussen een gemiddelde en goede verkoper is 10-20% omzet. Maar er zijn natuurlijk nog meer bouwstenen die de basis vormen voor het opzetten en onderhouden van een succesvolle commerciële organisatie. Zo zijn o.a. klanten, klanttevredenheid, leads en opportunities, en concurrentie(analyse) belangrijke onderdelen in dit proces.

De salesfabriek bestaat uit drie platformen:
• Het koopplatform
• Het werkplatform
• Het marktplatform

Op het koopplatform bevinden zich de bestaande klanten van het bedrijf. Klanten die laten blijken dat ze een product willen kopen, komen uit op het werkplatform. Als ze daadwerkelijk interesse hebben in wat de verkopende partij levert, landen de suspects op het marktplatform. Onder elk platform horen een aantal bouwstenen van de salesfabriek. Sommige bouwstenen zijn geldig op alle platformen.

Alleen het product en het bedrijf kennen is tegenwoordig niet meer voldoende om optimaal verkoopresultaat te behalen. Kan de verkoper ook de klantbehoefte goed in kaart brengen? Heeft hij/zij het inlevingsvermogen om de klanten goed te snappen?

En de klant van de klant, kennen we die ook? Wat betekent het voor je klant als zijn/haar klanten ontwikkelingen doormaken?
De ervaring leert dat veel verkopers uitgaan van hun eigen product, hun eigen agenda, hun eigen gelijk. Vervolgens wordt gepoogd om de vragen aan de klant dusdanig te stellen dat ons product/dienst de oplossing is.

Een aantal stappen zullen doorlopen moeten worden om betere prestaties te behalen. Dat geldt zowel voor het proces om een nieuwe klant binnen te halen als voor het proces om een klant in ontwikkeling te brengen om ze waardevoller te maken.

Wil je meer informatie over dit onderwerp, kom dan op 12 december naar de presentatie van Matty Geertsen. Matty zal praktische tips en uitleg geven over verschillende bouwstenen in het salesproces.
Wat is het effect van het laten liggen van belangrijke leads? Waarom moet je de klant van de klant kennen? Welke stappen zijn er nodig om de klant in ontwikkeling te brengen? Welke ingrediënten maken de verkoper uitstekend? Welke factor is essentieel om van je klant een ambassadeur te maken?

Meer informatie over de succesreeks kunt u vinden op www.hoofdkantoorbrabant.nl/succesreeks

Aanmelden:

Je kunt je inschrijven voor de bijeenkomst door te bellen naar 040-4021112 of een e-mail te sturen naar aanmelden@hkbrabant.nl onder vermelding van je naam, bedrijf en telefoonnummer. Of reageer hieronder via het contactformulier.
Let op: er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus reageer snel!

Uw naam (verplicht)

Uw bedrijfsnaam (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Uw E-mail (verplicht)

Deel dit bericht
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn