Gebod 4: Je hoeft niet de eerste te zijn, om het succes te hebben

Veel bedrijfskundige ‘goeroes’ hebben het over first-mover advantages als het gaat om innovaties, oftewel de voordelen voor de allereerste die met een innovatie de markt op gaan. Zij vertellen je dan dat jij al moet gaan nadenken over innovaties in je branche. Als je daar de tijd en het geld voor hebt, is dat prima. Maar in het kleiner bedrijf is er vaak niet genoeg (financiële) ruimte voor een uitgebreid R&D lab. Daarbij het ook nog uitwerken van allerlei innovaties (waarvan er absoluut een groot deel meteen de prullenbak weer in kan) is dan niet gewenst. Maar het goede nieuws: Dat is ook helemaal niet nodig. Zo is bijvoorbeeld de kans vrij groot dat jij dit nu leest in een kamer met een lamp aan. Een lamp die we te danken hebben aan de uitvinder van de gloeilamp: Thomas Edison. Nou ja, uitvinder.. 25 jaar eerder was de eerste werkende gloeilamp er al en niet veel later was deze ook op de markt. Toch kent iedereen Edison als de uitvinder. Edison zag de potentie, en kocht de patenten. First-mover advantage? Smartest-mover advantage!

Een ander voorbeeld is de bekende zoekmachine. Het is erg waarschijnlijk dat jij vandaag, net als iedere dag, weer gretig gebruik hebt gemaakt van Google, misschien wel om uiteindelijk bij dit artikel uit te komen. Google was een echte gamechanger die alle informatie wereldwijd plotsklaps bereikbaar maakte voor iedereen. Nou ja, plotsklaps.. de eerste zoekmachine bestond al 7 jaar eerder dan Google. Bijvoorbeeld Yahoo, Microsoft (MSN) en Ilse (ken je dat nog?) waren er al jaren eerder en Google was de 46ste toetreder tot de zoekmachinemarkt.

 

Zo zijn er nog tal van voorbeelden van bedrijven die de wereld hebben veranderd met een product dat voor veel mensen nog innovatief is, maar in werkelijkheid al jaren bestaat. De kunst is om in jouw markt (of daarbuiten!) de kansen te zien die zich voordoen, en daarop in te spelen. Ga dus niet achter de tekentafel zitten, maar ga de markt op!

 

Klik hier voor gebod 5: Investeer in opties op innovaties