Gebod 3: De klant is koning, maar heeft geen idee wat hij wil

Één van de meest gehoorde tips van adviseurs is dat je moet doen wat de klant wil: immers de klant is koning! De klant is echter niet alwetend, hij weet namelijk niet wat hij in de toekomst wil. Denk maar na; voordat de Iphone gepresenteerd werd, was de wens bij de consument om zijn Nokia daarvoor te vervangen nog niet aanwezig. En foto’s maken met je telefoon? Daar heb je toch je fototoestel voor? En e-mailen zonder toetsenbord (zoals Ballmer in het bovenstaande filmpje zei), daar heb ik toch een palmtop voor?

Klik hier voor een YouTube filmpje over hoe Nederlanders dachten over mobiel bellen in 1998

Nu kunnen we niet meer zonder een smartphone (tot de volgende revolutie dan, Google glass? Mixed Reality?). Niet gek natuurlijk, want hoe kan een klant verlangen naar iets wat hij nog niet kent. Dus wat kunnen wij hiervan leren? Het heeft geen zin om de klant zelf te vragen wat voor producten/diensten hij van jou zou willen afnemen, maar wel om de behoeftes van een klant te achterhalen. Wanneer je de behoeftes van de klant kent, kun je je product daarop zelf afstemmen.

 

Klik hier voor gebod 4: Je hoeft niet de eerste te zijn, om het succes te hebben