Gebod 1: Denk nooit dat je superieur bent

Hoe superieur je product of dienst in de huidige markt ook mag zijn op een gegeven moment, er zijn altijd ontwikkelingen mogelijk die jouw positie op de markt kunnen ondermijnen. Een bekend voorbeeld hiervan is Nokia. Want niet alleen Nokia dacht dat ze superieur was op de markt voor mobiele telefoons, bijna de hele wereld dacht dit. En een telefoon die het zo goed deed waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was (bereikbaar zijn en wat er ook gebeurd, er altijd op kunnen vertrouwen), is nog steeds niet op de markt te vinden.

 

Toch heeft niemand meer een ‘ouderwetse’ telefoon, maar loopt iedereen met een smartphone (en ook daarvan zijn er niet veel Nokia’s meer). Wat is er gebeurd? De behoefte van de klant is veranderd. In plaats van de betrouwbaarheid van een Nokia, koos de klant voor zaken waar daarvoor nog niemand aan had gedacht bij een telefoon: bijv. internet en het maken van foto’s. Dat die eerste smartphones niet zo perfect waren doorontwikkeld als een Nokia, vol met barsten zaten na het kleinste tikje en om de haverklap bleven hangen, was van minder belang voor de klant.

 

Klik hier voor gebod 2: Lach een innovatief idee nooit weg