De 7 geboden voor disruptieve innovaties in het MKB

Je kunt geen financieel of bedrijfskundig tijdschrift, krant of website meer openen zonder daar artikelen tegen te komen over onder andere Uber en AirBnB, 2 uitdragers van een ‘Disruptive Innovation’. Zij introduceerden producten en/of diensten die de wereld op hun kop zouden zetten. Maar ondanks dat deze bedrijven dat al sinds 2008 en 2009 doen, rijden de ‘good old’ regionale taxibedrijven nog steeds rond en zijn hotels in binnensteden nog steeds vol als je last-minute een kamer probeert te boeken. Betekent dat dan dat we geen rekening houden met deze disruptors? Zeker wel, vraag dat maar aan Nokia! Maar het heeft geen zin om in paniek te schieten. Houd daarvoor in de plaats onderstaande 7 geboden  in je achterhoofd, zodat jij nooit met lege handen achterblijft! In 1995 was Clayton Christensen, professor op Harvard, de eerste die de term Disruptieve Innovatie gebruikte. Zijn uitleg over wat een disruptieve innovatie anders maakt dan elke andere vorm van innovatie, is de volgende: Een product en/of dienst dat een nieuwe markt en nog niet eerder benutte waarde creëert, om daar vervolgens een bestaande markt mee op te drogen. Het voorbeeld dat hij hiervoor gaf, was de T-Ford. Eerdere auto’s waren luxe artikelen, die de Paard en Wagen niet zomaar vervingen, omdat het voor de massa veel te duur was om over te stappen op een auto. De T-Ford was een betaalbare auto voor de mensen die een luxe auto niet konden aanschaffen, en vaagde vervolgens de gehele markt voor zowel luxe auto’s, als ook voor de markt van paard en wagen weg.

Klik hier voor een YouTube filmpje dat meer uitleg geeft over disruptieve innovaties

Een paard en wagen was simpelweg niet meer wat de klant wilde, nu er ook de mogelijkheid tot een auto was.

Klik hieronder voor de 7 geboden om je voor te bereiden op disruptieve innovaties:

  1. Denk nooit dat je superieur bent
  2. Lach een innovatief idee nooit weg
  3. De klant is koning, maar heeft geen idee wat hij wil
  4. Je hoeft niet de eerste te zijn, om het succes te hebben
  5. Investeer in opties op innovaties
  6. Vrees niet, maar ga wel mee met de tijd
  7. Kijk voorbij de problemen, en zie de kansen